کد مطلب:68778 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:224

اولین کتابها در موضوع غدیر











سه كتاب را باید به عنوان اولین كتابهایی نام برد كه ماجرای غدیر را ثبت كرده اند:

1. «كتاب علی علیه السلام»، كه نوشته ی امیرالمؤمنین علیه السلام از املای پیامبر صلی اللَّه علیه و آله است، و این كتاب از ودایع امامت است كه جز معصومین علیهم السلام كسی به آن راه ندارد. شخصی به نام «معروف» خدمت امام باقر علیه السلام رسید و داستان غدیر را به نقل از ابی الطفیل برای حضرت نقل كرد. حضرت آن را تأیید كرد و فرمود: «این مطلب را در كتاب علی علیه السلام دیده ایم و نزد ما صحیح است».[1] .

[صفحه 140]

2. اولین كتاب از تألیفات بشری كه مسئله ی غدیر را در خود ثبت كرده «كتاب سلیم بن قیس الهلالی» است. این كتاب كه در سالهای اولیه ی بعد از رحلت پیامبر صلی اللَّه علیه و آله تألیف شده و مؤلف آن در سال 76 هجری درگذشته، دور از چشم غاصبین خلافت در موارد مختلف كتاب خود مسئله ی غدیر را آورده و حتی در یك حدیث مستقل ماجرای غدیر را به طور كامل منعكس نموده است. این یادگار هزار و چهار صد ساله هم اكنون موجود است و متن عربی و ترجمه فارسی و اردو و انگلیسی آن بارها چاپ شده است.[2] .

3. اولین كتاب مستقلی كه در موضوع غدیر تألیف شده، «خطبة النبی صلی اللَّه علیه و آله یوم الغدیر»، از عالم بزرگ ادبیات عرب خلیل بن احمد فراهیدی متوفای سال 175 است كه خطبه ی مفصل پیامبر صلی اللَّه علیه و آله در غدیر را آورده است. اگر چه این كتاب امروزه مفقود است، ولی نام و خصوصیات آن در تاریخ ثبت شده است.[3] .



صفحه 140.





    1. بحار الأنوار: ج 37 ص 121 ح 15. عوالم العلوم: ج 3:15 ص 44.
    2. الغدیر: ج 1 ص 66 و 159 و 232، ج 2 ص 34. كتاب سلیم: مقدمه.
    3. الذریعة: ج 5 ص 101.